welcome to my world

Thursday, June 16, 2011

Roti Jala Pulak Laa...

Semalam aku wat roti jala..Saje je nak try wat sebab dulu da penah wat tapi tak jadi..So,sebab da nak sangat try buat,tanpa berlengah lagi,aku pom kol en.hasben beli kan tepung dan jugak susu cair..Kali nie aku try resepi yang aku tengok kat youtube..Harap sangat resepi makcik ni menjadi..

First time aku menjala roti nie,hahaha..langsung tak kuar bancuhan tepung tue..Hampeh la..rupanya pekat sangat..Then aku tambah skit air dan..Jadi dengan jayanye..Rasa pon boleh tahan dan tak mengecewakan kalo makan macam tue je..Okey,AKU BUKAN CHEF tapi aku nak berkongsi ilmu yang ada..Huhuhu...Tak mo tunggu lagi..Jom tinjau-tinjau apa yang patut..



Bahan-bahan:

  • 1 cawan air
  • 1 cawan susu cair
  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 biji telur size c
  • 1 cb planta
  • 1/2 st garam
  • pewarna kuning
Cara-caranya:
  • Masukkan air,susu,telur,planta dan garam dalam blander dan bland sampai sebati..
  • Pas tue,baru masukkan tepung secawan dan bland lagi..
  • Kemudian baru masukkan lagi secawan dan bland smpai rasa dah sebati tuangkan dalam penapis..
  • Mesti tapis tau adunan tepung tue sebab tak nak ada tepung yang berketul yang boleh wat lubang acuan tersumbat..
  • Pas tue masukkan pewarna...Siap da adunan roti jala yang hebat nie..Hehehehehe
  • Amik la kuali leper tu,sapu minyak dan api slow je taw..
  • So,nak menjala nie kena mula dari luar masuk ke dalam..Baru la cantik..
Kuah kari wat la sendiri...Macam wat kari biasa jugak cuma letak kentang yang di potong dadu..

No comments:

Post a Comment