welcome to my world

Sunday, May 22, 2011

RENDANG KERANG

Sebenarnye..da lama da aku nak makan rendang kerang ni....semalam bukak google...search2 la resepi...last dapat resepi..xda pom aku ikut resepi 2..main hentam jer..
Ni la rendang kerang yg aku da masak....layankan jer...


 Ermmm..pedas giler..mmg ferevet aku pedas2 ni...skang aku bg resepi..nk try bleh..xnk try pom xpe..huhuhu...cube2 la...

 resepi rendang kerang
- 2 kg kerang (rebus n amik isi mcm biase)
-* 1 mangkuk cili blander
-*1 biji bawang besar
-*15 biji cili padi kampung(sukati nk letak byk ne)
-*3 batang serai
-*1 inci kunyit hidup
-*1/2 inci halia
- 1 camca besar kerisik
- 1 mangkuk santan pekat
- 1 keping asam keping
- 1 sehelai daun kunyit(mayang halus)
- garam/gula/serbuk perasa

- Mula2 blande suma bahan * n masukkan dalam kuali...masukkan skali santan n asam keping..kacau smpai   santan pecah minyak.
- Then bila da pekat masuk la garam skit..jgn letak banyak coz kerang 2 da ade rasa masin..gula kalo mahu..tp aku slalu letak secukup rasa jer...huhuhu..masukkan skali kerisik..
- Last masukkan kerang n daun kunyit..suaikan rasa dan siap...


Pastu..mam lak ngn nasik panas2...sedapnyer...huhuhuhuuhuhu..nangis jap la..sbb agak pedas..huhuhu

No comments:

Post a Comment