welcome to my world

Sunday, May 22, 2011

Peria Telur

   
Susah la nak jumpa orang-orang muda yang suka makan sebabnye pahit dan tak sedap..Tapi belom cuba belom taw kesedapan si peria nie taw..

Aku suka makan peria ni masa aku selalu tengok mak aku makan masa dia kena kencing manis tue..Orang kata peria nie boleh elakkan daripada kena penyakit berbahaya nie..

So,aku try makan peria nie,ajaibnye tak pahit tapi sedap sangat...macam timun palk rase die...huhuhu

Jom aku nak kongsi resepi simple nie dengan korang...

PERIA GORENG TELUR




    Ha..2 la rupa peria goreng yang i masak...sedapnye..xde rase pahit langsung..so..makan mmg layan..huhuhu

Ni simple gile resepi..but aku nak jgk type..huhuhu..

 Bahan2:
- Sebiji peria dipotong n rendamkan dalam air garam bih kurang 1 jam
- 1 biji bawang besar(mayang halus)
- 2 biji bawang putih
- 2 biji telur(ayam shj.telur lain xnak eyh)
- 1 sudu kecik serbuk kunyit
- garam/gula/serbuk perasa..

Cara2nye:
- Macam selalu...tumis bawang besar dan bawang putih sampai naik bau...
- Pecahkan telur,biar masak..dan kacau hancur...
- Masukkan peria,kunyit dan suaikan rasa...
- Kalo nak peria tu lembut,masukkan sedikit air...n siap..

    Aku suka letak telur dulu dalam apa2 pon masakan aku coz aku xsuka kalo letak last2..telur macam ada bau hanyir..erkk..potong selera mak nak oiii...

Nota Kaki : Peria tu direndam dalam air garam coz nak ilangkan rasa pahit...
Ada orang petua jugak kalo nak ilangkan pahit,potong kepala peria tue,pas tue tonggek ke bawah...Biar dalam 15 minit pas tue masak macam biase...

No comments:

Post a Comment