welcome to my world

Sunday, May 22, 2011

Pucuk Geti..Turi Dan Selun

    Ermm..Kalau aku orang utara selalu sebut pucuk geti..Daun yang kaler hijau berbunga pink..Kalau buat masak lemak putih tue memang sedap sangat..Selalu dulu masa aku tinggal kat kampung kawasan Simpang Empat Perlis,memang banyak sangat pokok ni kat belakang umah.

   Kadang-kadang da tak heran pon dengan kewujudan pokok ni..Tapi tu dulu la,satu ketika dulu masa umur aku 10 tahun..Skang da bertahun-tahun da umur aku..Hehehe...Ok,berbalik pada cite pucuk geti ni,kami orang-orang utara selalu kalau masak pucuk ni,selalu aku tengok mak aku ni dia akan simpul kan pucuk yang dipetik,pas tu terus masak je dengan santan,bawang merah yang dimayang halus.

    Dah lama sangat aku tak makan pucuk geti ni..Satu hari tue,masa aku keje sebagai Jurulatih PLKN di sebuah kem kat Negeri Sembilan,aku ada kawan namanya Siti(bukan nama sebenar..hahahaha)..Kami berdua ni memang suka sangat berborak-borak pasal makanan..Macam-macam menu kami bual sampai tertidur..hehehe..

Dasyat sangat ni keadaaan kami..Ye lakan,dok kat kem memang makan makanan yang disediakan jer..Nak beli makanan luar.rasa membazir jer duit tue..Satu malam tu,Siti tanya aku ''Mas,penah tak makan pucuk turi??". Aku jawab la ''Pucuk duri tu apa benda pulak??''..Dia jawab ''bukan duri laaaa...Turi la..Turi!!''..Hhahaha..first time la aku dengar nama pucuk turi tue,memang la aku tataw apa benda alah tu..

     Dia cite lagi yang pucuk turi tu macam pokok semalu tapi besar skit dari semalu..Hish lagi la aku pelik ni..Takkan la pulak..Aku da start pening kepala dah..Punya la dia bercerita bentuk dan rupa paras pokok tu baru aku dapat tangkap..PUCUK GETI kot...hahaha..Dia pulak pelik...Hishh..Tue la..

Aku dari utara,dia plak Melaka..Memang lain la panggilannye..Abis setakat tu la cita pasal pucuk turi @ geti..
    Satu hari yang lain,aku g pasar borong dengan suami aku ni..Dia cakap teringin nak makan masak lemak putih pucuk selun..Haish!!lagi la aku pelik..Pucuk apa la plak yang suami aku nak makan ni...Kalau selom aku taw la..Selalu bagi aku,daun selom letak dalam laksa memang sedap..hehehe..Takkan la pulak daun selom tue nak wat masak lemak??Macam pelik je ni..


   Pas tue,kitorang pegi kat gerai yang jual sayuran kampung,dia tunjuk la aku pucuk selun yang dia nak makan tu..Ketawa besar la aku..Rupa-rupanya selun tu sama je dengan pucuk geti dan turi..Hasben aku orang Cheras..Hadui..Ni kalo aku tanya orang Kelantan,ntah apa lak namanye ni..Balik dari pasar borong,aku nak masak macam selalu aku wat tu,simpulkan skali ngn batang dekat-dekat pucuk tu..Tetibe hasben aku tanya,''Napa plak buat macam tu?Batang tu nak makan sekali ke??''..''Haish!!Mana bleh makan..kang kalau terlekat kat kerongkong sapa nak wat CPR..??'' Jawab aku pulak..

    Dia mintak aku lurutkan daun-daun tu baru senang nak makan..Yela lah,walaupon aku xpernah wat macam tu,demi dia aku layankan jer..


   Apa-apa pon ni aku taipkan resepi untuk tatapan anak cucu kita..Huhuhuhuhu..




  MASAK LEMAK PUTIH PUCUK GETI @ TURI @ SELUN
Bahan:
- Seikat pucuk daun geti (lurutkan daun @simpul..ikut suka)
- 1 biji keledek kuning( potong segi empat)
- 1 biji bawang besar
- 2 biji bawang putih
- 1 genggam ikan bilis
- 5 biji cili padi
- 1 mangkuk santan pekat
- garam secukup rasa

Cara-cara:
- Mula-mula sekali tumbuk bawang besar,bawang putih, ikan bilis dan cili padi,masukkan ke dalam periuk bersama2 sedikit air @ santan cair kalau mahu.
- Masukkan sekali keledek biar sampai empuk.
- Masukkan santan dan pucuk geti serta garam..Kacau selalu supaya santan tak berketul..
- Agak-agak daun dah layu,bleh la dihidangkan..

p/s: makan pulak dengan ikan masin dan sambal belacan..sedapnye..

No comments:

Post a Comment