welcome to my world

Monday, May 23, 2011

Mentarang

   Dulu masa kat kampung memang aku suka sangat beli dan makan mentarang ni..Sejenis siput yang banyak kat pantai-pantai di Perlis..Sampai da tak heran dah kalau tak makan pom..Tapi itu dulu..Lepas ja tsunami pada tahun 2004 dulu,mentarang dah susah nak dapat kat Perlis..Nampaknya,begitu besar impak yang diberikan Allah..Semuanya boleh berubah..Sekarang dengar katanya mentarang banyak terdapat di Kuala Selangor..Okey,nak dijadikan cerita,masa aku balik kampung ari tu,aku pegi nat Bohor Lateh,ingat nak beli tulang lembu nak wat bihun sup..Tengah-tengah jalan tue,aku nampak mentarang..Wah,memang aku nak sangat ni makan...Tengok harga RM8..Mak aii,bagi aku la kan..memang mahal la sekilo RM8..Dulu sebelum tsunami,disebabkan terlalu banyak mentarang,sekilo RM3-4 jer..Tapi aku beli jugak,dapat la 13 ekor mentarang dengan harga RM8..Huhuhuhu..Mahal la..mahal..Tapi tak pe..Dah nak makan sangat,aku beli je la..Balik rumah,aku rebus je mentarang tue,ingat nak bakar,tapi Perlis hujan tak berhenti-henti..Bila aku makan dalam 3 ekor macam tu,terasa bahagia jer..Sedapnye..
     Pernah aku cakap kat hasben aku,mentarang ni sedap sangat..Dia pom nak sangat makan.Bila kami dapat cari,aku beli 2 kilo dengan harga rm16..Balik tue kami rebus dan dengan tak sabar-sabarnya hasben aku makan..Tetiba dia muntah..Nape ni????Pelik sangat ke rasa die...Kemudian laki aku cakap,''Ma,rasa mentarang ni aneh la..Makan je da loya..."..Umm..Itu la pertama kali dia makan mentarang..dan tak boleh nak terima..Tapi aku tak salah kan dia kalau dia tak boleh terima pom,sebab aku sendiri pom tak boleh makan lebih..Muntah jugak aku dibuatnya...Heheheheehe

Mentarang

No comments:

Post a Comment